Regulile aplicabile la UAS-uri Clasa C1 (<900g)
PE SCURT:
– operațiunile se vor efectua în raza vizuală, sub altitudinea de 120m
– se va zbura la distanță de aeroporturi
– viteză orizontală max. 68km/h
– se vor respecta regulile specifice definite pentru zonă în care operați
– interdicție de a zbura deasupra persoanelor neimplicate, este interzis zborul deasupra mulțimilor
– cu modul „Urmează-mă” (Follow me) activ – distanță max. 50m de pilot (nu deasupra mulțimilor)
– este necesară înregistrarea operatorului
– Obligatorie Identificare de la distanță cu număr de serie unic, conform cu standardul ANSI/CTA2063
– Competențe necesare pilotului: să citească manualul de utilizare, să parcurgă un instructaj online; să treacă un test online
DETALIAT:
Cerințe pentru un sistem de aeronave fără pilot la bord din clasa C1 (conf. partea 2. din anexa REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2019/945 AL COMISIEI din 12 martie 2019 privind sistemele de aeronave fără pilot la bord și operatorii de sisteme de aeronave fără pilot la bord din țări terțe
Un sistem de aeronave fără pilot la bord din clasa C1 (UAS C1) poartă următoarea etichetă de identificare a clasei pe UA:
Un UAS C1 respectă următoarele cerințe:
1. Este fabricat din materiale și are caracteristici fizice și de performanță care garantează că, în cazul unui impact la viteza terminală cu un cap uman, energia transmisă capului uman este mai mică de 80J sau, ca alternativă, are o masa maximă la decolare (MTOM) mai mică de 900g, inclusiv sarcina utilă;
2. Are o viteză maximă în zbor orizontal de 19m/s;
3. Poate să atingă o înălțime maximă deasupra punctului de decolare limitată la 120 m sau este prevăzut cu un sistem care limitează la 120 m înălțimea deasupra suprafeței sau a punctului de decolare ori la o valoare care poate fi selectată de pilotul la distanță. În cazul în care valoarea este selectabilă, pilotului la distanță trebuie să i se furnizeze informații clare cu privire la înălțimea UA deasupra suprafeței sau a punctului de decolare în timpul zborului;
4. Este controlabil în condiții de siguranță în ceea ce privește performanțele de stabilitate, manevrabilitate și legătură de date, de către un pilot aflat la distanță, conform instrucțiunilor producătorului, conform necesităților, în toate condițiile de funcționare anticipate, inclusiv în urma defectării unuia sau, după caz, a mai multor sisteme;
5. Are rezistență mecanică necesară, inclusiv orice factor de siguranță necesar și, după caz, stabilitatea care să-i permită să reziste la orice tensiune la care este supus în timpul utilizării, fără a se produce o ruptură sau o deformare care ar putea interfera cu zborul său în condiții de siguranță;
6. Este proiectat și construit astfel încât să se reducă la minimum vătămarea persoanelor în timpul funcționării, cu evitarea marginilor ascuțite, în afara cazului în care acest lucru este inevitabil din punct de vedere tehnic, conform bunelor practici de proiectare și de fabricație. În cazul în care este prevăzut cu elice, acestea trebuie proiectate astfel încât să limiteze orice vătămare care poate fi provocată de palele elicelor;
7. În cazul unei pierderi a legăturii de date, există o metodă fiabilă și previzibilă pentru ca UA să recupereze legătura de date sau să termine zborul într-un mod care reduce efectul asupra terților, în aer sau pe teren;
8. Cu excepția cazului unei UA cu aripă fixă, are un nivel garantat de putere acustică ponderat cu A, LWA, stabilit în conformitate cu partea 13, care nu depășește nivelurile stabilite în partea 15;
9. Cu excepția cazului unei UA cu aripă fixă, are aplicată indicația nivelului garantat de putere acustică ponderat cu A, pe UA și/sau pe ambalajul acesteia, în conformitate cu partea 14;
10. Este alimentat cu energie electrică și are o tensiune nominală de maximum 24V curent continuu (CC) sau tensiunea echivalentă în curent alternativ (AC); părțile sale accesibile nu trebuie să depășească 24V CC sau tensiunea echivalentă în curent alternativ; tensiunile interne nu trebuie să depășească 24V CC sau echivalentul în curent alternativ, cu excepția cazului în care se garantează că tensiunea și combinația de curent generată nu comportă niciun risc de șoc electric vătămător, nici atunci când UAS este avariat;
11. Are un număr de serie fizic unic conform cu standardul ANSI/CETA-2063 Small Unmanned Aerial Systems Serial Numbers (Numere de serie pentru sistemele de aeronave mici fără pilot la bord);
12. Are o identificare directă la distanță care:
– permite încărcarea numărului de înregistrare al operatorului UAS, în conformitate cu articolul 14 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/947 și exclusiv în urma procesului furnizat de sistemul de înregistrare;
– asigură, în timp real pe întreaga durată a zborului, transmisii periodice directă de la UA, cu ajutorul unui protocol de transmisie deschis și documentat, ale următoarelor date, astfel încât acestea să poată fi recepționate direct de dispozitivele mobile existente în raza de emisie:numărul de înregistrare al operatorului UAS; numărul de serie fizic unic al UA conform cu standardul ANSI/CTA-2063; poziția geografică a UA și înălțimea acesteia deasupra suprafeței sau a punctului de decolare; traiectoria rutei, măsurată în sensul acelor de ceasornic de la nordul geografic, și viteza la sol a UA; poziția geografică a pilotului la distanță sau, dacă aceasta nu este disponibilă, cea a punctului de decolare.
13. Este prevăzută cu un sistem de geovigilență („geo-awareness”), care furnizează: o interfață pentru încărcarea și actualizarea datelor referitoare la limitările spațiului aerian legate de poziția și de altitudinea UA, impuse de zonele geografice, astfel cum sunt definite la articolul 15 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/947, care asigură faptul că procesul de încărcare sau de actualizare a acestor date nu afectează integritatea și valabilitatea acestora; o avertizare adresată pilotului la distanță atunci când se detectează o posibilă încălcare a limitărilor spațiului aerian; informații adresate pilotului la distanță cu privire la statutul UA, precum și o avertizare atunci când sistemele sale de poziționare sau de navigație nu pot asigura buna funcționare a sistemului de geovigilență;
14. Dacă UA are o funcție care îi limitează accesul la anumite zone sau volume de spațiu aerian, această funcție trebuie să opereze astfel încât să interacționeze bine cu sistemul de control al zborului al UA, fără a afecta în mod negativ siguranța zborului; în plus, trebuie furnizate informații clare pilotului la distanță atunci când această funcție împiedică UA să intre în aceste zone sau volume de spațiu aerian;
15. Furnizează pilotului la distanță o avertizare clară atunci când bateria UA sau stația de comandă a acesteia ajunge la un nivel scăzut, astfel încât pilotul la distanță să aibă timp suficient pentru a efectua aterizarea UA în condiții de siguranță;
16. Este echipată cu lumini în scopul: controlabilității UA; vizibilității UA pe timp de noapte; luminile trebuie proiectate ca să permită unei persoane de la sol să facă
distincția între UA și o aeronavă cu pilot la bord;
17. în cazul în care este prevăzut cu un mod „urmărire” și atunci când această funcție este activată, se află la o depărtare de maximum 50 m față de pilotul la distanță și îi permite acestuia să redobândească controlul asupra UA;
18. este introdus pe piață însoțit de un manual care să indice:
caracteristicile UA inclusiv, dar fără a se limita la: clasa UA; masa UA (cu o descriere a configurației de referință) și masa maximă la decolare (MTOM); caracteristicile generale permise în ceea ce privește dimensionarea masei, interfețele cu UA și alte eventuale restricții; echipamente și software pentru comanda la distanță a UA; o trimitere la protocolul de transmisie utilizat pentru emiterea identificării directe la distanță; nivelul de putere acustică; și o descriere a comportamentului UA în cazul unei pierderi a legăturii de date;
– instrucțiuni clare de operare; – procedura de încărcare a limitărilor spațiului aerian; – instrucțiuni privind întreținerea; – proceduri de depanare; – limitări operaționale (inclusiv, dar fără a se limita la condițiile meteorologice și operațiunile pe timp de zi/noapte); – descrierea adecvată a tuturor riscurilor legate de operațiunile UAS;
19. include o notă de informare publicată de Agenția Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației (AESA), în care sunt precizate limitările și obligațiile aplicabile în temeiul legislației UE