Regulile aplicabile la UAS-uri Clasa C3 (<25kg) A3
PE SCURT:
– operațiunile se vor efectua în raza vizuală, sub altitudinea de 120m
– se va zbura la distanță de aeroporturi
– viteză orizontală max. 68km/h
– se vor respecta regulile specifice definite pentru zonă în care operați
– evitați să puneți în pericol orice persoană care nu este implicată în operațiune,
– zborul este permis la o distanță orizontală de 150m de zonele rezidențiale, comerciale și industriale
– cu modul „Urmează-mă” (Follow me) activ – distanță max. 50m de pilot (nu deasupra mulțimilor)
– este necesară înregistrarea operatorului
– este obligatorie localizarea dronei de la distanță
– Obligatorie Identificare de la distanță cu număr de serie unic, conform cu standardul ANSI/CTA2063
– Competențe necesare pilotului: să citească manualul de utilizare, să parcurgă un instructaj online; să treacă un test online, instruire practică (autonomă), să treacă un test teoretic întrun centru recunoscut de autoritatea aeronautică (numai dacă veți zbura aproape de persoane neimplicate)
informații EASA, limite de altitudine selectabile, gestionarea pierderii legăturii de date, nivel de zgomot, avertizare de acumulat or descărcat , lumini
DETALIAT:
CERINȚE PENTRU UN SISTEM DE AERONAVE FĂRĂ PILOT LA BORD DIN CLASA C3 (CONF. PARTEA 4. DIN ANEXA REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2019/945 AL COMISIEI DIN 12 MARTIE 2019 PRIVIND SISTEMELE DE AERONAVE FĂRĂ PILOT LA BORD ȘI OPERATORII DE SISTEME DE AERONAVE FĂRĂ PILOT LA BORD DIN ȚĂRI TERȚE
Un sistem C3 de aeronave fără pilot la bord (UAS C3) poartă următoarea etichetă de identificare a clasei pe UA:
Un UAS C3 respectă următoarele cerințe:
(1) are o MTOM mai mică de 25 kg, inclusiv sarcina utilă, și o dimensiune maximă caracteristică mai mică de 3 m;
(2) poate să atingă o înălțime maximă deasupra punctului de decolare limitată la 120 m sau este prevăzut cu un sistem
care limitează la 120 m înălțimea deasupra suprafeței sau a punctului de decolare ori la o valoare care poate fi
selectată de pilotul la distanță. În cazul în care valoarea este selectabilă, pilotului la distanță trebuie să i se furnizeze
informații clare cu privire la înălțimea UA deasupra suprafeței sau a punctului de decolare în timpul zborului;
(3) este controlabil în condiții de siguranță în ceea ce privește performanțele de stabilitate, manevrabilitate și legătură
de date, de către un pilot având competența corespunzătoare, astfel cum se stabilește în Regulamentul de punere în
aplicare (UE) 2019/947 și conform instrucțiunilor producătorului, după cum este necesar în toate condițiile de
funcționare anticipate, inclusiv în urma defectării unuia sau, după caz, a mai multor sisteme;
(4) în cazul unei UA captive, are o întindere a cablului mai mică de 50 m și o rezistență mecanică care nu este:
(a) în cazul aeronavelor mai grele decât aerul, mai mică decât de 10 ori greutatea aerodinei la masă maximă;
(b) în cazul aeronavelor mai ușoare decât aerul, mai mică decât de 4 de ori forța exercitată prin combinarea
tracțiunii statice maxime și a forței aerodinamice a vitezei maxime permise a vântului în zbor;
(5) cu excepția cazului în care sunt legate cu cablu, în cazul unei pierderi a legăturii de date, există o metodă fiabilă și
previzibilă pentru ca UA să recupereze legătura de date sau să termine zborul într-un mod care reduce efectul
asupra terților, în aer sau pe teren;
(6) cu excepția cazului unei UA cu aripă fixă, are aplicată indicația nivelului garantat de putere acustică LWA ponderat
cu A, determinat în conformitate cu partea 13, pe UA și/sau pe ambalajul acesteia, în conformitate cu partea 14;
(7) este alimentat cu energie electrică și are o tensiune nominală de maximum 48 V curent continuu (CC) sau
tensiunea echivalentă în curent alternativ (AC); părțile sale accesibile nu trebuie să depășească 48 V CC sau
tensiunea echivalentă în curent alternativ; tensiunile interne nu trebuie să depășească 48 V CC sau echivalentul în
curent alternativ, cu excepția cazului în care se garantează că tensiunea și combinația de curent generată nu
comportă niciun risc de șoc electric vătămător, nici atunci când UAS este avariat;
(8) are un număr de serie fizic unic conform cu standardul ANSI/CETA-2063 Small Unmanned Aerial Systems Serial
Numbers (Numere de serie pentru sistemele de aeronave mici fără pilot la bord);
(9) cu excepția UA captive, are o identificare directă la distanță care:
(a) permite încărcarea numărului de înregistrare al operatorului UAS, în conformitate cu articolul 14 din
Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/947 și exclusiv în urma procesului furnizat de sistemul de
înregistrare;
(b) asigură, în timp real pe întreaga durată a zborului, transmisii periodice directă de la UA, cu ajutorul unui
protocol de transmisie deschis și documentat, ale următoarelor date, astfel încât acestea să poată fi recepționate
direct de dispozitivele mobile existente în raza de emisie:
(i) numărul de înregistrare al operatorului UAS;
(ii) numărul de serie fizic unic al UA conform cu standardul ANSI/CTA-2063;
(iii) poziția geografică a UA și înălțimea acesteia deasupra suprafeței sau a punctului de decolare;
(iv) traiectoria rutei, măsurată în sensul acelor de ceasornic de la nordul geografic, și viteza la sol a UA; și
(v) poziția geografică a pilotului la distanță;
(c) garantează că utilizatorul nu poate modifica datele menționate la litera (b) punctele (ii), (iii), (iv) și (v);
(10) este prevăzut cu o funcție de geovigilență („geo-awareness”), care furnizează:
(a) o interfață pentru încărcarea și actualizarea datelor referitoare la limitările spațiului aerian legate de poziția și de
altitudinea UA, impuse de zonele geografice, astfel cum sunt definite la articolul 15 din Regulamentul de
punere în aplicare (UE) 2019/947, care asigură faptul că procesul de încărcare sau de actualizare a acestor date
nu afectează integritatea și valabilitatea acestora;
(b) o avertizare adresată pilotului la distanță atunci când se detectează o posibilă încălcare a limitărilor spațiului
aerian; și
(c) informații adresate pilotului la distanță cu privire la statutul UA, precum și o avertizare atunci când sistemele
sale de poziționare sau de navigație nu pot asigura buna funcționare a sistemului de geovigilență;
(11) dacă UA are o funcție care îi limitează accesul la anumite zone sau volume de spațiu aerian, această funcție trebuie
să opereze astfel încât să interacționeze bine cu sistemul de control al zborului al UA, fără a afecta în mod negativ
siguranța zborului; în plus, trebuie furnizate informații clare pilotului la distanță atunci când această funcție
împiedică UA să intre în aceste zone sau volume de spațiu aerian;
(12) cu excepția cazului în care sunt legate cu cablu, să fie prevăzute cu o legătură de date protejată împotriva accesului
neautorizat la funcțiile de comandă și control;
(13) furnizează pilotului la distanță o avertizare clară atunci când bateria UA sau stația de comandă a acesteia ajunge la
un nivel scăzut, astfel încât pilotul de la distanță să aibă timp suficient pentru a efectua aterizarea UA în condiții de
siguranță;
(14) este echipat cu lumini în scopul:
(1) controlabilității UA;
(2) vizibilității UA pe timp de noapte; luminile trebuie proiectate astfel încât să permită unei persoane de la sol să
facă distincția între UA și o aeronavă cu pilot la bord;
(15) este introdus pe piață însoțit de un manual care să indice:
(a) caracteristicile UA, inclusiv, dar fără a se limita la:
— clasa UA;
— masa UA (cu o descriere a configurației de referință) și masa maximă la decolare (MTOM);
— caracteristicile generale permise în ceea ce privește dimensionarea masei, interfețele cu UA și alte eventuale
restricții;
— echipamente și software pentru comanda la distanță a UA;
— o trimitere la protocolul de transmisie utilizat pentru emiterea identificării directe la distanță;
— nivelul de putere acustică;
— și o descriere a comportamentului UA în cazul unei pierderi a legăturii de date;
(b) instrucțiuni clare de operare;
(c) procedura de încărcare a limitărilor spațiului aerian;
(d) instrucțiuni privind întreținerea;
(e) proceduri de depanare;
(f) limitări operaționale (inclusiv, dar fără a se limita la condițiile meteorologice și operațiunile pe timp de
zi/noapte); precum și
(g) descrierea adecvată a tuturor riscurilor legate de operațiunile UAS;
(16) include o notă de informare publicată de Agenția Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației (AESA), în care sunt
precizate limitările și obligațiile aplicabile în temeiul legislației UE.